Voor Zuidtangent geen tunnel aan Schalkwijkerstraat

december 2009 - Voorlopig lijkt het leed geleden en komt er geen tunnel voor de Zuidtangent. Een andere manier om geld te verspillen wordt nu geopperd: verbreed de Lange Brug. De verwikkelingen staan opgetekend oa.op de site van het Rozenprieel.

De gemeente Haarlem verricht in haar tunnelvisie studies naar de mogelijke varianten voor de aanleg van een tunnel. Kijk op de website TunnelStudie.NL.

Lees nog meer over de tunnelplannen voor de Zuidtangent bij Haarlemsbouwplannen.nl. Klik HIER voor de reacties in de media en wat anderen er van denken

Nooit kon iemand laten zíen wat nu eigenlijk de gevolgen zijn als er een dubbele vrije busbaan en tunnel voor de Zuidtangent worden aangelegd op de Schalkwijkerstraat. Dus maakte de actiegroep 'Behoudt de Schalkwijkerstraat' zelf maar een montage van het door hen gevreesde toekomstscenario.

De gemeente wil een tunnel onder het Spaarne bouwen om de buslijn van de ZuidTangent onbelemmerd door de stad te laten rijden. De tunnel is gepland vanaf de Schalkwijkerstraat naar de Turfmarkt. Mogelijk zullen daarvoor woonschepen moeten wijken, wordt het Spaarne versmald, moeten wellicht arken verdwijnen of een andere ligplaats kiezen. De doorvaart van de Kampersingel behoort dan ook tot het verleden en zal het rondvaren door de stad afgelopen zijn. De ZuidTangent moet rijden als een paperclip als het aan de bewoners van de Schalkwijkerstraat ligt en een tunnel is al helemaal uit den boze. Als er voor een héénroute over de Lange brug en een retourroute via de Rustenburgerbruggen wordt gekozen, dan is de tunnel niet nodig, zijn de kosten lager en komt het milieu en de bewoners van de Schalkwijker straat niet in het gedrang. Het Haarlems Dagblad schreef er dit over:

Steun voor gesplitste route Zuidtangent, vrijdag 20 december 2002

HAARLEM - De Zuidtangent mag best op een vrije busbaan vanaf Schalkwijk naar Haarlem NS rijden, maar dan moet de route wel worden gesplitst. Naar het station via de Schalkwijkerstraat en Gedempte Oude Gracht en op de terugweg via de Wilhelminastraat en Houtplein. Zo wordt de pijn het eerlijkste over de stad verdeeld, blijft autoverkeer in één richting in de binnenstad mogelijk en is een dure tunnel onder het Spaarne niet nodig.

Dat pleidooi hielden donderdag veel bezwaarmakers tegen de Zuidtangent. Na de officiële inspraakronde hebben burgemeester en wethouders gekozen voor een vrije busbaan en tunnel via het centrum. De raadscommissie stadsbeheer hield gisteravond een eigen hoorzitting in een tent naast de Lichtfabriek. ,,Er staat nog niets vast. De gemeenteraad bepaalt uiteindelijk'', legde voorzitter C. van Velzen de aanwezigen uit. Die hebben het gevoel dat de route al vastligt omdat voor die variant het rijk met 120 miljoen over de brug komt. Haarlem en de provincie moeten de resterende 30 miljoen dan betalen. Veel sprekers vrezen forse overschrijdingen.

Veel nieuwe standpunten waren gisteravond niet te horen. Het onlangs door D66 gelanceerde plan voor een paperclip variant (een aparte heen- en terugroute) kon gisteravond echter op opvallend veel steun rekenen. Alle bezwaarmakers op en rond de Schalkwijkerstraat zijn fel tegen een dubbele vrije busbaan en een bustunnel. Dat gaat immers ten koste van de ligplaatsen van woonboten, en ook de bomen en parkeerplaatsen moeten dan het veld ruimen. Eén vrije busbaan richting de Lange Brug is voor hen wel acceptabel. In die variant is de brugopenstelling beter af te stemmen op de dienstregeling van de bus. Ook de wijkraad Brugwal is fel tegen de bustunnel en ziet om die reden ook het meeste in het circulatiemodel.

Reizigersorganisatie Rover is wel voorstander van de tunnel en een vrije busbaan door het centrum. Zo kan een halt worden toegeroepen aan de verdere afbraak van het openbaar vervoer. Ook de werkgroep Lijn 2000 is voor de baan over de Gedempte Oude Gracht: ,,De Zuidtangent moet komen waar de mensen wonen en klanten komen.'' Beide woordvoerders werden door de andere aanwezigen uitgejouwd.

Winkeliersvereniging City Haarlem eist eenrichtingsverkeer en onbeperkt laden en lossen op de Gedempte Oude Gracht. De ondernemers en bewoners rond deze straat, inmiddels verenigd in een stichting Forum Eye Opener, zullen zo nodig naar de rechter stappen om de Zuidtangent uit hun straat te weren en naar de andere route via het Houtplein te krijgen. Ook het MKB Haarlem is voor de Houtpleinroute. Overigens is op haar beurt de wijkraad Rozenprieel tegen een Zuidtangent over de Rustenburgerstraat en Houtplein.

Lees meer over de ZuidTangent op de site van het Haarlems Dagblad.www.haarlemsdagblad.nl

Nedstat Basic - Free web site statistics

.